header

חיוב עובד שהזיק בעלות הנזק
 
לאחרונה פיטרתי מזכירה שעבדה אצלי ,המזכירה המפוטרת דורשת חודש עבודה וכן פיצוי פיטורין,בין הסיבות שהמזכירה פוטרה הוא התרשלותה בעבודה שגרמה לנזקים כספיים ,
שאלתי היא האם אפשר לנכות משכרה את שווי הנזק, ...יש סבירות גבוהה שהנזק נגרם בכוונות זדוניות ...
שאלה מבית כנסת היכל יהודה שהופנתה לרב יעקב יוסף זינגר שליט"א.
 
תשובת הרב אברהם משיח
 
אם אמנם הנזק נגרם כתוצאה מהתרשלות המזכירה במילוי תפקידה אכן אפשר לנכות את שווי הנזק מדמי הפיצויים.
אולם אם הנזק נגרם שלא באשמתה הרי היא זכאית לשכרה.
אוסיף רק כי בהתחשב במצבה האישי של הגברת ובמצוקה של החד הוריות אשר באה לידי ביטוי במחאתה של גב' ויקי כנפו, יש בהחלט מצוה לנהוג מלפנים משורת הדין וכל המרחם על הבריות מרחמים עליו מן השמיים.
 
הרב אברהם משיח ישיבת מרכז הרב בית כנסת היכל יהודה.
 
 
 
 
ביטול מכירת רכב
קניתי מכונית ולאחר מכן מכרתי אותה. לאחר שהיתה בשימוש אצל הקונה הוא מבקש לבטל המכירה, בתואנה שהיה זה מקח טעות מאחר...
החרדי שמכרתי לו מעונין לדון דין תורה ,ושאלתי מה עמדת ההלכה בזה.
תשובה
ברשותך ארענן ידיעותיך מהישיבה התיכונית בנושא קנין בהלכה.
  1. מעשה קנין- על מנת שחפץ יעבור בעלות יש צורך בקנין ,סוגי הקנינים הנפוצים בקנין מטלטלין הם:קנין כסף- קנין הקונה מדאורייתא אולם חכמים תיקנו שמעבר כסף מכיס אחד לשני לא יקנה עד שיהיה קנין כדלקמן:1. קנין משיכה, 2. קנין הגבהה – היכן שאפשר, 3. קנין חצר- הכנסת חפץ לחצר השתמרת.
4. קנין חליפין, 5. קנין אגב קרקע,
הסיבה לכך שחכמים עיקרו את קנין כסף הוא מחשש שאדם יקבל כסף , בעוד הסחורה נמצאת במחסני המוכר ,ואז יכול המוכר להערים עליו ולומר שהסחורה נשרפה ,נגנבה וכו' ויגרום נזק לקונה ,לכן תיקנו חכמים שמבעבר כסף בלבד לא נעשה הקנין והסחורה ברשות המוכר עד שיעשה אחד מהקנינים הנ"ל. ואז החפץ עובר לרשות הקונה. מאידך אם סוכם המחיר  וחסרה העברת הכסף כל שנעשה קנין הרי שהחפץ עבר בעלות.
2.אף אם נעשה קנין יש אפשרות שהמקח מתבטל ,כל שהיה פגם מהותי אשר בעטיו לא היה הקונה רוכש את החפץ ("מקח טעות"(  .שולחן ערוך חושן משפט סימן רלג' ס"ג.
אולם אם הקונה המשיך להשתמש ולא הודיע על ביטול מקח מיד עם גילוי המום הרי גילה דעתו שניחא ליה במקח ושוב לא יכול לחזור בו.
3.מה נקרא מום שמצדיק ביטול מקח בשל "מקח טעות" אם הצדדים סיכמו שהתנאי כלשהו יהיה "תנאי מהותי ויסודי" בהסכם אז המקח מתבטל אך אם לא סוכם דבר יש לפנות לדעתו של אדם הסביר בשאלה ,האם היה מגדיר את המום כמהותי עד כדי ביטול הרכישה סימן רלג' סעיף ו'.
4. לענ"ד על הקונה במקרה שלך להוכיח כי אכן הפגם היה בשעת המכירה כיון שהמום נתגלה ברשותו ,ואם כן יתכן שהתקלה נגרמה בשל שימוש שאינו נאות ועל כן עליו מוטל נטל ההוכחה שהנזק לא נגרם אצלו (סימן רכד' סעיף א').
5. בהצלחה בבית- הדין
6. אל תצפה לסדרי דין כפי שאתה רגיל , התהליך דומה יותר לבוררות .
 
עד כאן לתשובת הרב אברהם משיח בית כנסת היכל יהודה.
 
 
 
 
בית כנסת היכל יהודה
 
תושבת גבעת שמואל רכשה עבורה ועבור גיסתה 2 מצלמות וידאו מדגם אולימפוס במהלך טיול בחו"ל. בבואה חזרה לארץ גילתה כי אחת המצלמות אינה עובדת. למי שייכת המצלמה התקינה ?
 
תשובת הרב אברהם משיח -ישיבת מרכז הרב.
 
השו"ע חושן משפט רי"ד ב    פוסק שכאשר רוכשים בית מתוך מלאי בתים שיש ברשות המוכר, יכול המוכר לומר לו שהבית שעליו נעשה קנין המכירה, הוא דוקא זה שניזוק מכח עליון, כיון שיש ספק שמא רכש את הבית הזה או את משנהו והמוציא מחברו עליו הראיה.   וחזר השו"ע ושנה דין זה בסימן רנ"ג.
 
לפיכך בכח הרוכשת לקבוע איזו מצלמה שייכת לה ואיזו לגיסתה.
 
כפי שהבנתי הטיול כלל ביקור במגדלי התאומים טרם שהתמוטטו והרב זינגר ביקש להעביר מסר כי ראוי לתת הודאה להקב"ה והוסיף וורט קצר על הפסוק "וראה בטוב ירושלים" שאם אדם מתרגל לראות טוב בכל דבר אזי רואה בטוב ירושלים והאמת והשלום אהבו.
 
עד כאן לתשובת הרב אברהם משיח בית כנסת היכל יהודה.
 
 
עובד המועצה שמכר רכוש ישן של המועצה
הרב אברהם משיח בית כנסת היכל יהודה.
 
מדי זמן מחליפה המועצה המקומית גבעת שמואל ציוד משרדי המשמש לפעילות המועצה.
הציוד המשומש מונח אחר כבוד בפאתי החניה הסמוכה לבניין המועצה המקומית ליד פחי האשפה.
אחד מעובדי המועצה היה נוטל את הציוד ומוכר אותו כציוד משומש או לתעשיית ברזל.
באחד הימים נתבשר עובד המועצה ע"י מנהלת המחלקה ...  כי עומד להגיע ציוד חדש המחליף את הציוד הקיים. אותו עובד קפץ על המציאה והציע שהוא עצמו יפנה את הציוד וכך אמנם היה ואף הרויח רווח יפה על הציוד. לאחר זמן נודע לו כי נושא משרה בכיר במועצה כלל לא היה מרוצה מהעובדה שהציוד הישן נעלם...
 
תשובה
 
צה"ל עוזב את לבנון והחיזבאללה בוזז ציוד צבאי שהופקר, ולענייננו ברור שמה שנזרק הוי הפקר וכל הזריז קודם זוכה בו.
ברם, כאן הציוד עדיין לא נזרק, וכל עוד הוא לא נזרק הרי הוא ברשות המועצה, והחלטה לגביו יכולה להשתנות ועל כן אסור היה לעובד המועצה ליטול את הציוד.
יש לדון האם למנהלת המחלקה יש את הסמכות להזמין שרותי פינוי לציוד באשר לא היא הבעלים וכמדומני שהיא התנהגה בחוסר אחריות, אבל אין בהתנהגותה דבר המקל על מעשיו של עובד המועצה.
 
והלכה נפסק בשולחן ערוך חושן משפט סימן רס"א ס"ד שאף שאדם מניח רכושו ברשות הרבים, עדיין אין זה מוכיח כי הוא רוצה להפקירו לכל מאן דבעי.
וכל שכן במקרה זה שבו הרכוש היה עדיין במשרדי המועצה.
 
מה עושים לגבי סכום המכירה?
הן בשו"ע והן באחרונים, מבורר כי סכום המכירה שייך לבעלי הרכוש, וע"כ שייך סכום הכסף שבו נמכר הציוד שייך למועצה.
(ראה נתיבות המשפט סימן שנ"ו ובשו"ע שסג).
 
בניגוד להפקרתם המבישה של אנשי צד"ל לחסדי החיזבאללה, הרב זינגר הבטיח לי  כי הוא יתלווה אליך למועצה להסדיר את העניינים.
 
עד כאן לתשובת הרב אברהם משיח לומד תורה ומלמד בגבעת שמואל.
 
 
חשמלאי תיקן לוח חשמל בשבת
 
בית כנסת היכל יהודה
 
בבית משפחה דתית ארעה שריפה בלוח החשמל, בשבת.
אף שלא הייתה כל סכנה, הם ביקשו מחשמלאי, הגר בקרבת מקום, כי יתקן את הנזק. החשמלאי החליף את הלוח ובסיום עבודתו אמר: "כיוון שאתם משפחה דתית אני לא אקח כסף עכשיו אלא במוצאי שבת".
למחרת ביקש החשמלאי סכום שלפי דעת בעלי הדירה הינו "מופקע" יחסית לתיקונים מסוג זה.
תשובה
אם אין סכנה אסור להזמין את החשמלאי בשבת. כמו כן  אסור היה למשפחה להרשות לחשמלאי לתקן אף שהוא אינו שומר תורה ומצוות, ואף אם בא מיוזמתו ועל כן לא נהגה המשפחה הדתית לפי ההלכה, בכך שגרמה לו לחלל שבת.
בסוגית הנאה ממלאכת שבת לא נעסוק בשלב זה.
מאידך יש לטפל בסוגיה הממונית.
2 הצדדים לא הסכימו למחיר ולכן לא נעשה קניין כנפסק בש"ע חו"מ סימן ר' סע' יז' שהקניין חל רק כשיש הסכמה על המחיר. והטעם מובן כי יתכן שאח"כ לא יגיעו לעמק השוה כפי שאמנם קרה.
במקרה של סחורה שהחליפה ידיים, מבלי שנעשה קניין ואין הסכמה על המחיר דין הסחורה לחזור לבעליה המקוריים.
אולם במקרה דנן מדובר בארון חשמל ובחלקים שנכנסו למכלול מערכת החשמל וע"כ לא שייך החזרת סחורה.
לכן כדאי לפנות לבורר מוסכם על שניהם המבין בעבודות חשמל, ע"מ שיקבע את מחיר העבודה. סימן ר"ו.
 
הרב זינגר ביקש להוסיף שהעולם הזה מורכב מבעיות וניסיונות, רק בבית החיים אין בעיות ואף אחד לא מפריע לך שם זה עולם הדממה אבל בעולם החיים צריך ללכת בין הטיפות ובמיוחד יש להיזהר מחילול השם.
 
עד כאן לתשובת הרב אברהם משיח תלמיד ישיבת מרכז הרב, בית כנסת היכל יהודה.
 
 
תביעת נזק כתוצאה מהתרשלות בעל מקצוע
 
יהודה רצה לרכוש רכב מיד שלישית הוא פנה למוסך ובדק בדיקה מקיפה שהעלתה שהרכב תקין לחלוטין.
יהודה רכש את הרכב ולאחר שהשתמש בו פרק זמן מועט התברר לו כי עליו להשקיע אלפי שקלים בתיקונים
האם המוסכניק אמור לשלם את הנזק ?
 
השאלה המקורית הופנתה ע"י הרב רוזן לרב זינגר שליט"א והאחרון הפנה לרב אברהם משיח.
 
בשו"ע חו"מ סימן שו' סע' ו' נפסק שאם אמנם הלקוח שילם לבעל המקצוע עבור "הייעוץ וההדרכה" הרי שיש אחריות לעבודתו ובעל המקצוע צריך לשלם את נזקיו הישירים של הלקוח.
יש להוסיף כי הספק במקרים מעין אלו הוא האם בעל המקצוע שאליו פונים, מודע לעובדה כי השאלה באם העסקה תצא אל הפועל נסמכת על חוות דעתו בלבד, או שמא הוא מניח כי הוא לא הפוסק היחידי אלא רק בגדר נותן חוות דעת בתוך שאר בעלי מקצוע שנותנים חוות דעת ואין מסתמכים עליו בלבד.
  ולכן מבחינה הלכתית טוב לידע את בעל המקצוע כי חוות דעתו היא שתקבע אם לבצע את העסקה, על מנת שיהא מודע לאחריות שלו.
ואף כאן לענ"ד כשנותנים למוסכניק לבדוק רכב לפני רכישה הוא אמור לדעת שעליו לבצע בדיקה מקיפה.    וה' יצילנו משגיאות אמן.
 
תשובת הרב אברהם משיח בית כנסת היכל יהודה.
 
נ.ב.  
מדינא יש להעדיף בעל מוסך יהודי באופן שאין הפרש ניכר בעלות בהשואה לבעל מוסך שאינו יהודי מדין קנה מיד עמיתך. ואף בהפרש ניכר כיום  לפעמים הנ"ל עולה ביוקריש להעדיף יהודי, ולראיה 2 הישראלים ששילמו בחייהם בטול כרם.
 
 
מס שבח הגורם לביטול החוזה
בשכונת גיורא נמכרה דירה ואחד הסעיפים בחוזה כלל תנאי שבאם יוטל מס שבח המכירה תתבטל. לאחר שנכנסו הבעלים החדשים וערכו שיפוץ נרחב בדירה הוחלט להטיל מס שבח בגין המכירה בשיעור שגרם למוכר לחזור בו מכוונתו למכור.
מה דין שיפוי על השיפוצים שנעשו. ודין שכ"ד לתקופה.
תשובה זו נכתבת בצל הפיגוע הקשה על סף הישוב בצומת גהה, ע"כ אכתוב בקצרה.
אם העסקה מתבטלת הרי שיש לדון ב2 סוגיות של פיצוים
  1. פיצוי דמי השימוש בדירה בתקופה שבה שהו הדיירים החדשים בדירה
  2. פיצוי עבור הוצאות השיפוץ שהיו לדיירים החדשים בדירה
סוגיא1
השו"ע בסימן רלב סעיף טו' פוסק שכאשר מתבטלת עסקת מכר בשדה. על הקונה להחזיר את דמי שווים של הפירות בין אם מחשש ריבית (עבור מעותיו שאצל השוכר) ובין אם מחשש גזל שהרי למפרע נתברר שהחזיק שלא כדין את השדה
סכום השכירות לפי הנמוך המקובל בשיכון גיורא.
כיוון שלא היה סיכום מראש על דמ"ש יש לשלם.
סוגיא 2
כיוון שיש ויכוח על מהות השיפוץ שנעשה כלומר באם השיפוץ היה לשם התגוררות בדירה הרי אלו הוצאות שניתן לחייב את המוכר להחזיר, כיוון שהוא נהנה מעלית ערך דירתו. מאידך הוצאות שנעשו אך ורק לפי טעמים של הדיירים החדשים כדין נברשות מיוחדות וכו' וכגון אלו, יכול לטעון המוכר שהקונים ייטלו אותם מהדירה ומכיוון שקשה להחליט אני מציע שהצדדים יפנו למעצב/ת פנים מוסכמת עליהם.
 
הרב אברהם משיח לומד תורה ומלמד ישיבת מרכז הרב בית כנסת היכל יהודה.
 
 
האם עודף בקופה שיך לעובד
בית כנסת היכל יהודה
 
אני עובדת בסניף חביב בגבעת שמואל. בסיום המשמרת נעשית התאמה בין הרישומים בקופה רושמת לבין הכסף וההמחאות המצויות בקופה בפועל
לפעמים אני מוצאת עודף בקופה ושאלתי היא למי שייך הכסף?
 
תשובה
 
לכאורה כסף שאת מוצאת בקופה שייך לבעל החנות מכיוון שקופה רושמת נקראת חצר המשתמרת של בעל החנות ואף שאת מכניסה ומוציאה מזומן מכ"מ את שליחה של בעל החנות
מאידך יש ליתן דעת במקרה שחסר בקופה, האם עליך מוטלת החובה להשלים את החוסר מכיסך, או שמא החנות סופגת את ההפרש.
כפי שהבנתי  אמנם דורשים ממך להשלים את החסר ולכן את יכולה לשמור את העודפים ולשלם מהם את החוסרים
בברכה.
 
הרב אברהם משיח שכונת רמת הדר גבעת שמואל.